IMG_20220522_153436.jpg

Uniform

​

Je komt ze tegen langs straten en pleinen, in bos en hei: een jolige bende jongeren onderweg van nergens naar overal. Aan het uniform merk je het eerst dat het om een groepje scouts en gidsen gaat.

Met het dragen van het uniform toon je dat je lid bent van Scouts en Gidsen Vlaanderen en verwijs je naar de waarde van de beweging.
Een uniform geeft aan leden en leiding de mogelijkheid om iets gemeenschappelijks te veruiterlijken. Het uniform, sinds kort een vernieuwde versie, bestaat uit een aantal eenvoudige stukken; het is speelkledij met plaats voor fantasie. “Bewegingskledij” is misschien een beter woord dan “uniform”; uitnodigendiger, creatiever, vriendelijker. Meisjes en jongens van de verschillende takken dragen nu dezelfde basisstukken: een beige hemd in stevig, natuurlijk katoen, een donkergroene wollen trui en groene -lange of korte- broek of rok in jeans. Alle uniformstukken zijn voorzien van het Scouts en Gidsen-logo. Een scouteske look dus.

We menen dat een gezamelijke stijl voor scouts en gidsen pas een juiste betekenis krijgt wanneer ze sober gedragen wordt en er genoeg ruimte blijft voor persoonlijke accenten. Maar een uniform mag geen paradekledij worden; het blijft speelkledij waarin iedereen zich gemakkelijk kan bewegen.

Waar hoort welk tekentje?

BADGES OP UNIFORM